Monday, June 21, 2010

...My Ayoh...

ehem ehem.. *batuk-batuk sket, baru macam YB = Yang Bersara & hilang gemuruh  ^_^

Kini proses berHibernasi saya sudah selesai, ade yang rindu kah?? ahaha.. sungguh geli soalan ku ini kan.. sila abaikan. But let me admit, I do miss my blog & my readers a lot.... Plus, my last holiday was a full 3weeks before i become a sane human being again ;)

oh oh..saya sudah ke laut... kembali kepada judul post pada hari ini, mari saya cerita kan serba sedikit memory terBaek saya bersama Ayoh.

Secara fizikal nyer Ayoh ku kacak orang nyer mase muda-muda dulu..Oleh sebab tu lah kami adik-beradik dapat tempias sorang sikit sifat-sifat kehenseman beliau..ehehe..*ke laut lagi..

Dan seingat saya, ayoh telah mencuba sehabis baik dalam menjalankan tanggungjawab sebagai ayah hingga  ayoh berjaya merangkul gelaran pekerja paling lambat datang & paling cepat pulang kerja tiap tahun. ahaha..sungguh chomel gelaran itu.. Namun, ayoh bukan sengaja.. semua nyer gara-gara ayoh perlu menghantar dan mengambil kami dari sekolah setiap hari.

Pernah satu ketika, 4orang anak ayoh serentak sekolah pagi. Ayoh gigih buat 2 trip untuk hantar kami ke sekolah menaiki motosikal yamaha merah kesayangan di pagi hari.. dan 1 lagi fakta dalam proses ayoh nak menghantar anak gi sekolah, ayoh pasti akan pilih untuk hantar anak perempuan ayoh ni dulu berbanding anak lelaki ayoh bagi mengelakkan omelan mak nenek sepanjang jalan..*sesungguh nyer, taktik ayoh ini adelah bijak

Tapi pada suatu pagi yang hening, ayoh bangun lambat dan secara automatik trip delay, kami pon jadi lambat ke sekolah.. maka berlaku lah adegan saya muncung-memuncung sepanjang jalan raya...ayoh pula berusaha untuk menyejukkan hati anak kecil dia ni, "Kiter mesti sempat punyer. Jangan risau, tak kan sempat pengawas nak amik nama."  Tapi hati saya masih suam-suam kuku, lantas saya menjawab, "Motor ayoh ni bunyi kuat je lebih, tapi tak laju mane pon!" Mendengarkan jawapan anakanda yang baru darjah1 itu, ayoh ketawa berdekah-dekah..

tapi skang, selepas di analisa semula, mungkin ayoh ketawa masa tu sebab ayoh gembira akhir nyer saya bersuara juge walaupon sedang marah. ketegangan suasana dah kurang. tapi sebenarnyer, saya tak patot mengeji kenderaan yang telah banyak berjasa pada kami sekeluarga..Bukan murah nak beli sebuah motosikal dulu. Untung ade motor, kalau tak, jalan kaki je lah pergi balik sekolah.. lagi haru..huhu

Ape pon, aktiviti naik motor pergi dan balek sekolah tiap hari adelah kenangan terindah saya bersama ayoh. Walaupon masa nyer singkat, sepanjang sekolah rendah je, namun saat membonceng ngan ayoh adelah TerBaek.

Sungguh chomel rasa nyer biler dikenang saiz ayoh yang jauh berbeza dari saya pada masa tu sampaikan ayoh selalu tanyer, "yana ade lagi tak kat belakang??"..dan sambil mengeratkan lagi cengkaman pada baju ayoh, saya akan menjawab, "Ade Ade"...ahaha.. superb cute..

Rasa nyer, kalau nak cerita semua kenangan manis bersama ayoh, tambah lagi 25tahun untuk bercerita perkara yang lepas hingga saat ini pon tak kan cukup. Too many little moment for me to rewind but yet so much things for me to learn.

saya bertuah menjadi anak ayoh dan saya harap ayoh akan rasa bertuah punya anak ini satu hari nanti  ^__^


Photobucket
Sekarang, bile cuti sekolah.. kami suke membonceng menaiki kereta.. ade bumbung~~ 
*pronounce macam dalam adnan sempit ye.. & sila abaikan kesalahan tatabahasa. ehehe..


Happy Fathers Day~~~ d[^_^]b


p/s:  sampai ke hari ini, motor yamaha merah ayoh masih ade di garaj walaupon dah berkarat.. ayoh cakap, "Nostalgia"

3 comments:

SyaAz said...

suker n3 ni...

sbb dialek kiter samer...
org ganu ker ni?
kalu yer ganu, katner?

liyana said...

ehehe..thanks sbb suke..risau gak kalau ramai xphm entry ni.. hihi

tp sy bkan org tganu..sy org kelate ^_^

pzah said...

waah babe..your entry really make me touched!! whoaa...

teringat pulak kat aring, ayoh xleh amek kite serentak..so, die pilih,kadang2 amek mung dulu..kdg2 amek aku dulu..pastu kite tuduh ayoh pilih kasih..huhu
kalau ak nampak ayoh amek mung dulu,aku jerit nama ayoh..ayoh buat2 xdengar sebab die memang xdapat amek kite serentak.. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...