Sunday, January 3, 2010

...Back To School...

makaihh..tajuk dah ala-ala tagline sale Bata lak..ahaha...korang abaikan lah ye.budak sekolah memang macam ni, terlebih berkobar nak pergi sekolah..cewah  
Entry kali nie tidak sesuai buat kanak-kanak yang masih bersekolah. Tapi mungkin sesuai buat mereka yang punyer anak yang sedang bersekolah. Just nak share trick-trick anak untuk skip sekolah  ;)

K, kiter mulakan dgn citer adik bongsu saya dulu. cik terompah sebenarnyer baru pulang dari mengantar adik, faiz pulang ke hostel.. walaupon sudah 4tahun dusuk di hostel, dari celah-celah beg beliau yang godang-godang itu, muke homesick masih jelas terpancar..



fakta ini dikukuhkan lagi dengan statement tak boleh blah dari beliau adalah, "Alamak, mangga almari ngan baldi faiz tertinggal kat umah lah.. emm.. hujung minggu ni ma ayoh datang melawat ye. boleh bawak barang tertinggal tu skali.. tak pon faiz balik umah eh minggu ni"  hahaha...alasan...yoyo oo je faiz ni.. macam lah tak leh beli kat koperasi benda-benda tu sume.. takpon entah-entah, die sengaje buat-buat tertinggal barang kat umah supaya ade alasan untuk balik rumah...hurmm.. sabar je lah..

Tp alasan adik ni ok lagi lah compare tu alasan cik terompah masa dok hostel dulu.. emm.. Alasan nyer mungkin bagi korang tak leh diterima akal, tapi percayalah.. iyer telah berjaya   ;)

Actually masa form5, cik terompah sangat suke balek umah.. rasa macam dah tepu lak dok hostel lelama ni.. nak outing tiap minggu, terasa buhsan lah pulak menawaf shopping complex yang sama..dan tak lupe juga faktor kopak turut menyumbang kepada kemalasan outing.. jadi pantang hujung minggu je, mesti nak pulang bermalam. dlm ruang aktiviti pada kad outting, tulis 'Pulang ke rumahku yang bersih'  :)

pernah sekali tu,masa minggu aktivti maktab.. Di luar bilik encik HEP.. saya berdiri tegap sambil menggaru lengan tanpa henti. tak kisah lah kalau ade yang memandang. Yang penting, misi 'pulang bermalam' berjaya.. Lantas, bile PA cik HEP panggil menyuruh saya masuk, saya terus meluru masuk tanpa rasa ragu-ragu..

encik HEP: ' ade masalah ke?'

mendengarkan soalan cepu gangsa berkenaan, tanpa berlengah lagi, pantas je saya jawab, "kulit saya gatal-gatal lah encik.. tak tahu lah alergi atau gegate.. nak balek rumah  & g klinik, boleh??" sambil menunjukkan tangan yang sudah kemerah-merahan.. huhu..Melihatkan tangan yang dah berbutir-butir merah, encik HEP sain je kad bermalam saya beserta note "CUTI SEHINGGA SEMBUH".. Yay! seminggu cuti  u..

tapi usaha cik terompah untuk pulang ke rumah tiap ujung minggu tak berakhir di situ je.. pada minggu berikutnyer, cik terompah datang lagi ke bilik encik HEP dengan alasan baru... 

cik terompah,"encik, saya nak pulang bermalam hujung minggu ni boleh?"
encik HEP,"kenapa?"
cik terompah,"SAKIT KENING lah encik"

berkerut kening encik HEP mendengar alasan saya yang tak pernah hayat didengar nyer...

memahami keadaan, saya pon tunjukkanlah bukti keningku yang sudah berparut ala-ala gengstar ropol-ropol itu...sambil bercerita....

"masa form2 dulu, saya pernah jatuh tergelincir kat dalam dorm. akibat terpijak lopak air yang terbentuk dari tabiat member yang menyidai baju dalam dorm.. tergelincir bukan sebarang tergelincir.. saya tergelincir jatuh terhantuk bucu katil..adeh.. ingatkan sempat mengelak, rupe-rupe nyer tidak..maka, rabak lah kening saya ditempat kejadian..

bak kata pepatah.. malang tidak berbau..dan mmg sah lopak air berkenaan tidak berbau.. saya dah try bau..  T_T

walaupon kisah ni dah 3tahun berlalu..tapi sengal-sengal sakit masih terasa encik.. (masa ni, expresi muka yang sedih, sangat penting)"

akibat tidak tahan dengan omongan aku yang entah ape-ape..encik HEP tutup mata, sain je.. HORAY!!! boleh balek rumah lagi..

orang lain ade tanda lahir, tapi orang ini ade tanda tumbesaran T_T


AMARAN KERAS DARI KERAJAAN TEROMPAH: kanak-kanak dilarang meniru akhlak yang tidak mulia!

p/s: tapi kalau korang nak share alasan korang meloloskan diri dari sekolah dulu-dulu.. ruang komen sentiasa tersedia untuk diconteng ~~~ d[^_^]b

6 comments:

ha5 :B said...

hahahahah...nakal betul..
tapi bijak eh..
hahahaah

liyana said...

nakal sket je.. ceh..hehe

lalatulips said...

haha...mcm2 alasan kelakar

liyana said...

huhuhu..doulu-doulu je bijak keluarkan alasan2 kelakar ni ;)

euphoria said...

agaknya lepas Cik Terompah kluo tiap2 kali lepas bagi alasan2 terbaek tu, En.HEP tu gelak guling2 sampai tak dapat mengawal kejang otot perut.

liyana said...

hurmm... agak nyer mcm tu lah.. kejang otot perut sampai tak berotot dah.. sbb dh buncit..ahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...