Monday, December 1, 2008

...Makanan favourite cik liyana..ahaks...

letih nyer belajar set up kedai online ni..ye lah..org serba xtau pasal biz alam maya ni kan..n xde tok guru..so I have to take a long run..sume kene wat sndr n effort yg besar..byk policy n prosedure perlu di ambil port..

ehh...berbalik pada tajuk post..ari ni nk share mknan kegemaran cik liyana..ihihi..

nasi puteh panas berlaukkan ikan singgang goreng dengan kacang botol segar dicicah dgn budu & tempoyak....

wahhhh..lazat U.. betul, I tak tipu.. senang je jage I ni.. pandai msk ikan singgang goreng je yg penting.. gerenti I tak cari lain..ahaha..( silap dialog ni..patot nyer dialog ni future husband aku ckp kat aku...ahaha..biar lah..layan je lah aku berdrama)

so, cik liyana nk share mcm mane nk msk ikan singgang goreng..sbb ni je yg aku terror wat ms ni..hihi.. (kpd calon2 bakal suami yg ade aweks minat mknan yg same..blajar2 lah ye)

bahan-bahan nyer:

3 bijik bawang puteh
1 bijik bawang merah (nk letak lbh pon bleh)
4 ekor ikan selar kuning yg dh dibersihkan ye (optional...xkisah jumlah n jenis ikan)
lengkuas (agak-agak besar ibu jari)
garam secukup rasa
gula merah secukup rasa (nk gune gula pon ok)

cara-cara nyer:

campak je sume bahan2 dlm periuk belanga mak kiter..pastu tambah skit air sampai ikan kiter tu leh berenang.. then kiter rebus sampai ikan tu masak... bg yg suke mkn secara berkuah.. sampai tahap ni pon dh ok..sedap di mkn..tp aku suke amik ikan yg siap disinggang ni utk digoreng pulak..sbb biler goreng, rs masam manis ikan lebih terasa..

emm...sempoi je kan..ye lah..org bujang..kepada yg berminat. selamat mencube d[^_^]b

4 comments:

ARNI YUSNITA AHMAD said...

knp christmas payatas ads tu ade smp 3? hihi wah sedapnye makanan ini. saya musti mahu. tapi saya tak tahu makan budu dan tempoyak. sambal belacan boleh la.

liyana said...

saje je wat 3 sbb nk kasi balance coloum kanan n kiri..ahaks...ngan sambal belacan n kicap pon ok..sbb ikan singgang ni mesra alam..hihi

Attila razmie said...

waaahhh~!! belacan sedap~!! huhu

liyana said...

marilah mencube cik attila...hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...